Vakantiewoningen en rondreizen
in Spanje, kleinschalig en lokaal
 
Meest bekeken:
 
Home >> Spanje Blog >> Semana Santa in onbekend Andalusië

Semana Santa in onbekend Andalusië

De Semana Santa (=Goede Week) wordt in Spanje gevierd met een week van processies die de laatste dagen uit het leven van Jezus uitbeelden. Voor velen zijn de processies een moment van bezinning en boetedoening. Hoewel de meeste ogen uitgaan naar de Semana Santa in Sevilla, is deze week in andere Andalusische plaatsen niet minder de moeite waard. En wat zo mooi is: in iedere plaats zijn de processies weer anders. Zo ook de processies in het Caminos de Pasión gebied - een gebied tussen Córdoba, Granada, Jaén en Sevilla, in de voor velen onbekende binnenlanden van Andalusië - dat in Spanje bekend staat voor zijn passievolle en unieke Semana Santa processies. Ik neem u mee naar de Semana Santa in onbekend Andalusië...


Semana Santa processie in de avond.

Eerste Semana Santa processie in Carmona

De eerste beschreven processie in Carmona stamt uit het zelfde jaar, toen een groep van 1500 inwoners op 11 maart 1521 een pelgrimstocht naar Sevilla maakte, naar het Mariabeeld “Virgen de la Antigua”, om te smeken om regen. Deze plechtige tocht beschouwt men als de oudste voorloper van een boeteprocessie. Veel heiligenbeelden die tijdens de Goede Week in Carmona worden meegedragen in de processies zijn barokke beelden, die onder meer gemaakt zijn door Pedró Roldan, een van de belangijkste  beeldenmakers van de Spaanse barok.

Stille processie in Osuna

Geluid, zang en muziek spelen een grote rol tijdens de Semana Santa in Andalusië. Zo loopt er vaak een “banda” (=fanfare) mee in een processie en worden er hartverscheurende saetas” gezongen wanneer een Mariabeeld passeert. Niet alle processies worden echter met muziek omlijst. Bijvoorbeeld in de plaats Osuna (provincie Sevilla). In de nacht van dinsdag op woensdag vindt hier “La Recorrido del Silencio” plaats, d.w.z. de optocht van de stilte. Om middernacht gaan alle lampen uit en in de grootst mogelijke stilte geeft een “nazareno” (=boetedoener) drie slagen op de deur van La Colegiata, de kerk die uittorent boven Osuna. Dan verlaat in alle stilte de “paso” (=heiligenbeeld) de kerk om een lange tocht door de nacht te maken. Een tocht die slechts wordt begeleid door kaarsen, het geluid van een trom en nazarenos. Alleen op de Plaza Mayor wordt de stilte kort onderbroken met een saeta.

“Santeros” in Lucena

Naast de muzikale omslijsting is er ook een verschil in hoe de heiligenbeelden meegedragen worden. Meestal worden zij gedragen door zogenaamde “costaleros” die onder het heiligenbeeld lopen en aan het zicht onttrokken zijn door doeken die langs de zijkant van een heiligenbeeld hangen. In de plaats Lucena (provincie Córdoba) worden de beelden echter niet rondgedragen door “costaleros”, maar door “santeros”, die duidelijk zichtbaar het beeld dragen. Het beeld steunt op de schouders, die beschermd worden met een kussentje. In de vrije hand dragen ze een stok met daarop een houder. Hier wordt het beeld af en toe opgezet, zodat  de “santeros” kunnen rusten. Het heiligenbeeld wordt begeleid door een aantal trommelaars, die het ritme en de snelheid van de dragers aangeven. Een ander verschil tussen “costaleros” en “santeros” is, dat “santeros” vantevoren niet oefenen om het beeld te dragen.

Semana Santa in Lucena
Semana Santa in Lucena met 'Santeros'.

De “santeros” zijn uniek in Lucena en dateren uit de tijd dat belangrijke heerschappen hun voorman opdroegen om ervoor te zorgen dat zijn werkploeg een beeld zou dragen. De voorman wees vervolgens een aantal van zijn mannen aan waarvan hij dacht dat zij het beste in staat waren om een heiligenbeeld te dragen. Tegenwoordig worden de dragers niet meer uitgekozen door hun voorman, maar door de broederschap waartoe zij behoren.

Theater en paasbrood zegening in Priego de Córdoba

Ook in Priego de Córdoba worden prachtige barokke beelden rondgedragen en gaan de boetedoeningen gepaard met veel emotie. Bijzonder is echter dat het verhaal van Jezus hier op theatrale wijze verwoord wordt. Een traditie die stamt uit de 17 de eeuw. Op woensdag, die in het teken staat van de gevangenneming van Jezus, wordt Jezus gevangen genomen door figuren die pruiken en maskers met vervaarlijke uitdrukkingen dragen en die vol met wratten zitten.

Op Goede Vrijdag wacht de opgetogen mensenmassa op de zegening door Jezus. Van henzelf en de meegebrachte “hornazos” (=speciale paasbroodjes, waarin een ei meegebakken is). Wanneer het heiligenbeeld met zijn dragers aankomt, wordt het omsingelt door de mensenmassa. Het hoogtepunt van deze processie is als Jezus zijn zegening uitspreekt. Iedereen houdt dan zijn meegebrachte “hornazo” zo hoog mogelijk in de lucht, zodat deze ook gezegend wordt.

Hornazos Priego de Córdoba
Hornazos in Priego de Córdoba

De verkondigers van het lijdensverhaal van Jezus in Alcalá la Real

Ook in Alcalá la Real speelt de theatrale uitbeelding een belangrijke rol. De beelden worden hier afgewisseld door de “Pergoneros”, de verkondigers van het verhaal, die het lijdensverhaal van Jezus vol van proza en poezie vertellen. De oorsprong hiervan ligt in de vijftiende eeuw, toen er veel religieuze toneelstukken en passiespelen opgevoerd werden.

Vanaf de eerste dag van de Semana Santa verandert Alcalá la Real in een smeltkroes van kleur en geluid en komt u er Joodse en Romeinse legers, Judas, de apostelen en muziekgroepen met trommels en trompetten tegen. Een van de meest bijzondere figuren is Judas, die wordt opgejaagd en uitgescholden door de mensenmassa, nadat hij Jezus heeft verraden. Gedurende de gehele processie rent hij op en neer en wordt hij omringd door een mensenmassa die roept “Huilas, Guilas Que vendiste al Señor por tres perrillas”, wat betekent “Judas, je hebt de Heer verraden voordat de haan drie keer gekraaid heeft!”.

De trommels van de “coliblancos” en “colinegros” in Baena

De Semana Santa in Baena is uniek vanwege de trommels van de “coliblancos” en “colinegros”, twee groepen die tijdens de Goede Week tegen elkaar rivaliseren. Beide groepen bestaan uit acht “cuadrillas” (=manschappen) en worden gevormd door leden van de broederschappen. Ze dragen allemaal rode jassen en sjalen. De “coliblancos” hebben echter een metalen helm met een witte staart en de “colinegros” een helm met een zwarte staart. De groepen proberen elkaar de loef af te steken met hun getrommel.

Coliblancos en Colinegros in Baena
Coliblancos en Colinegros in Baena

Een belangrijk moment tijdens de Semana Santa in Baena is wanneer twee Joden Judas proberen om te kopen om Jezus aan hen uit te leveren. De eerst twee keer weigert hij, maar de derde keer stemt hij in en loopt met het geld in zijn hand naar de menigte. Daarna gaat hij op zoek naar Jezus. Wanneer hij bij het Jezusbeeld aankomt, wordt Jezus onder luidruchtig tromgeroffel gevangen genomen.

Bijbelse figuren in Puente Genil

In Puente Genil lopen 1664 hier Bijbelse figuren mee die passages of personen uit het Nieuwe én het Oude Testament (alleen in Puente Genil komen verhalen en personages uit het Oude Testament aan bod) vertegenwoordigen: de Apostelen, Maria Magdalena enzovoort. In totaal worden er rond de 400 personages uitgebeeld via gigantische figuren die een masker, kleding en een voorwerp dragen die een personage typeren. De Bijbelse figuren lopen vanaf woensdag in de processies mee. Op Paaszondag, -de dag van de opstanding-, komen alle Bijbelse figuren die de voorafgaande dagen mee hebben gelopen nog een keer op straat.

religieuze klaagliederen in Cabra

In Cabra is het de combinatie van geschiedenis, religie, kunst, traditie en vooral ook muziek die de Semana Santa er bijzonder maakt. Lange trompetten (in het Spaans “abejorro” genoemd) kondigen tijdens de Semana Santa processies in Cabra met monotone en sombere tonen de komst van een heiligenbeeld aan. Wanneer een Mariabeeld langskomt, stijgen er vervolgens vanuit het publiek en vanaf balkons veelvuldig hartverscheurende klaagliederen op. En op Goede Vrijdag klinkt er vroeg in de ochtend het geluid van de “rompevelos” (een trommel; letterlijk vertaald “brekende sluiers”) door de stad. De naam van de trommel heeft zijn oorspong in het Evangelie, waarin staat dat de hemel donker wordt en dat de sluier, die de tempel van Salomon bedekt, in tweëen scheurt op het moment dat Christus sterft. Het symbool voor het begin van de Nieuwe kerk en de breuk met het verleden.

Saeta zanger in Cabra
Saeta zanger in Cabra

Meer weten over de Semana Santa in onbekend Andalusië?

Wilt u meer weten over de Semana Santa processies in onbekend Andalusië? Mieke Ter Morshuizen van Het Andere Spanje komt graag langs om er meer over vertellen! Vrijblijvend en kosteloos, voor een minimum groepsgrootte van 15 personen. Een interessante activiteit voor kerkgemeenschappen, Spanje liefhebbers etc. Neem voor meer informatie contact op met Mieke via info@het-andere-spanje.nl.

Semana Santa reizen naar onbekend Andalusië

Wilt u de omschreven Samana Santa processies in de binnenlanden van Andalusië zelf meemaken? Het Andere Spanje biedt verschillende Semana Santa reizen naar onbekend Andalusië  aan: een groepsreis, een individuele reis en een fly-drive reis. Er is voor ieder wat wils dus. Tijdens de reis bezoekt u processies in verschillende plaatsen van het Caminos de Pasión gebied. En bij de groepsreis bezoekt u ook nog een Semana Santa processie in Sevilla:

Accommodaties tijdens Semana Santa in Andalusië

Regelt u liever zelf de reis en bent u alleen op zoek naar accommodatie tijdens de Semana Santa in Andalusië? Ook dan kan Het Andere Spanje verder helpen, met overnachtingsplekken in de provincies Córdoba en Sevilla.

 
Ria's Blog: